Marketing

Wil je een merk zijn?

Gepubliceerd: 9 maart 2023

Natuurlijk staat het realiseren van je ideeën centraal in je dagelijkse praktijk. Maar leuk of niet, je beseft al snel dat er ook aandacht nodig is voor de andere pijlers van het ondernemen.

 

De 4 belangrijkste pijlers van het ondernemen zijn:

1. Onderscheidend vermogen en relevante positionering
2. Maatschappelijk draagvlak, marktrelevantie, behoefte
3. Een of meerdere verdienmodellen
4. Bedrijfsvoering

In dit blog wil ik het vooral hebben over de 1e pijler: je onderscheidend vermogen en waar en voor wie jouw werk bedoeld is. Door hierover regelmatig na te denken en je te blijven informeren, word je je steeds bewuster van de wijze waarop je werk het beste tot zijn recht komt.

 

Is het belangrijk om een merk te zijn?

Het idee van een zelfstandige als een merk is natuurlijk ontstaan ​​in de context van de commerciële (kunst-)markt, waarbij kunstenaars, architecten, ontwerpers, musici en andere creatieve zelfstandigen zichzelf positioneren als unieke en herkenbare entiteiten om hun werk te promoten en te verkopen.

Het opbouwen van een merk als zelfstandige kan verschillende voordelen hebben. Het kan je helpen om je te onderscheiden van anderen en een herkenbaarheid te creëren bij het publiek. Een sterk merk kan ook bijdragen aan het opbouwen van een loyale ‘fanbase’ en het vergroten van je kansen op exposities, samenwerkingen en verkoop van je werk. Het kan ook een gevoel van professionaliteit en consistentie uitstralen, wat belangrijk kan zijn bij het aantrekken van potentiële kopers of galerieën.

Dat gezegd hebbende, het opbouwen van een merk als zelfstandige is geen garantie voor succes en het moet niet ten koste gaan van je artistieke integriteit. Het is belangrijk om te onthouden dat kunstenaarschap in de eerste plaats draait om creatieve expressie en het verkennen van ideeën, emoties en concepten. Als je ervoor kiest om een merk te worden, moet je ervoor zorgen dat het je artistieke visie en waarden weerspiegelt en niet alleen gericht is op commercieel succes.

Uiteindelijk is het belangrijk dat je als zelfstandige je eigen pad volgt en beslist of het opbouwen van een merk bij jou en je doelen past. Er zijn succesvolle kunstenaars die ervoor kiezen om zich niet als een merk te positioneren en zich meer richten op hun artistieke praktijk. Het draait allemaal om wat voor jou het beste werkt en wat je als zelfstandige wilt bereiken.

 

Hoe doe je dat?

Het opbouwen van een merk als zelfstandige is een proces dat tijd, inspanning en consistentie vereist. Hier zijn enkele stappen om een merk als zelfstandige op te bouwen. Veel ervan zal je ook zonder dit lijstje vanzelfsprekend vinden en mogelijk al doen. Belangrijk is natuurlijk om je bewust te zijn van de noodzakelijke samenhang.

  • Je identiteit, je kenmerk: Denk na over wat jouw werk uniek maakt, wat je artistieke visie en waarden zijn, en welke boodschap je wilt overbrengen.

 
  • Consistentie in stijl en thema: Probeer consistentie te creëren in je artistieke stijl, technieken en thema’s. Dit betekent niet dat je niet kunt experimenteren of evolueren, maar het helpt om een herkenbaarheid te ontwikkelen bij het publiek.

  • Bouw een online aanwezigheid op: Maak gebruik van online platforms zoals een website, sociale media en bijvoorbeeld online galerijen en Spotify om je werk te tonen en te promoten. Zorg ervoor dat je online aanwezigheid je artistieke identiteit weerspiegelt en dat je regelmatig updates plaatst om betrokkenheid bij je publiek te stimuleren. Het werkt echt en je internationale bereik kan enorm zijn!

  • Vertel je verhaal: Communiceer je verhaal als kunstenaar. Vertel mensen over je achtergrond, je inspiraties, je creatieve proces en de betekenis achter je werk. Dit helpt bij het opbouwen van een connectie met je publiek en het creëren van een merk dat verder gaat dan alleen je kunstwerken.

  • Netwerken en samenwerken: Dat is vaak een lastige wanneer, zoals voor vele creatieve mensen geldt, je geen extraverte inborst hebt. Toch zal je zien dat het zijn vruchten afwerpt wanneer je bijvoorbeeld als kunstenaar relaties opbouwt met andere kunstenaars, galeriehouders, curatoren en andere professionals in de kunstwereld. Netwerken kan je dan helpen bij het vergroten van je zichtbaarheid, het verkrijgen van kansen voor tentoonstellingen en samenwerkingen, en het opbouwen van geloofwaardigheid als kunstenaar.

  • Werk aan je professionaliteit: Zorg voor een professionele uitstraling en benadering in je praktijk. Dit omvat zaken als het creëren van een consistente en professionele toepassing van je naam (huisstijl..), je portfolio, het naleven van deadlines, het aangaan van juridische en zakelijke aspecten, en het zorgen voor een goede klantenservice als je werk verkoopt.

  • Blijf authentiek: Het is essentieel om trouw te blijven aan je eigen artistieke visie en authenticiteit. Laat je merk en marketinginspanningen niet de overhand nemen over je creatieve proces. Je merk moet een weerspiegeling zijn van wie je bent als kunstenaar.

Onthoud dat het opbouwen van een merk als zelfstandige tijd kost. Het is een voortdurend proces dat consistentie, geduld en doorzettingsvermogen vereist… en wat hulp van een professional?

Zin om eens te praten?

Mijn naam is André Roelofsen.
Ik ben creatief ondernemer met genoeg jaren aan ervaring.

Bellen of mailen is oké, elkaar ontmoeten werkt beter.